نوسانات استرس در والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

6 ژوئن 2017- تحقیقات نشان می‌دهد پدران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، دچار استرس بیشتری در طول یک دوره‌ی یک ساله مراقبت از کودکان خود می‌شوند، در حالیکه استرس مادران در طی این مدت کاهش می یابد.

 دانشمندان دانشگاه Tilburg  در هلند نشان دادند که پدران با رشد کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 مسئولیت بیشتری را برای مراقبت از آنها به عهده می‌گیرند، درحالیکه از استرس مادران که در شروع تحقیق بیشتر بود، در طول دوره‌ی یکساله‌ی این مطالعه، کاسته شد.

محققان گفتند: این مطالعه نشان می دهد مادران که در ابتدای تحقیق سطح بالاتری از استرس والد بودن را نسبت به پدران تجربه می کردند، با گذشت یک سال، استرس کمتری را تحمل می‌کنند اما با افزایش بار مراقبت از کودک، پدران استرس بیشتری را در طول این دوره تحمل کرده و مسئولیت بیشتری را در مراقبت از فرزند خود بعهده می‌گیرند. در این مطالعه، محققان "استرس والدینی" را در 112 پدر و مادر دارای کودک مبتلا به دیابت نوع 1 با متوسط سنی 5  سال، با یکدیگر مقایسه نمودند.

 والدین  پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که برای تعیین نمره‌ی کل استرس تدوین شده بود، 79 درصد از مادران و 55 درصد از پدران یک سال بعد مجدداً همین پرسشنامه را تکمیل نمودند.

 در اولین بررسی، مادران نمرات استرس بالاتری را برای دشواری ارتباطات اجتماعی و فرکانس ارتباطات و فرکانس ناراحتی‌های عاطفی داشتند، اما در اندازه‌گیری دوم، استرس پدران در این موارد افزایش یافته بود.

 محققان توصیه کردند که مراقبین بهداشتی اطلاعاتی را در زمینه‌ی میزان استرس پدر و مادر بطور دوره‌ای گردآوری کنند، زیرا به نظر می‌رسد پدران و مادران میزان استرس والدینی متفاوتی را در زمانهای مختلف تجربه می‌کنند.

 این کار به پزشکان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کمک می‌کند تا در صورت لزوم از پدر و مادر و یا هر دو برای کاهش این گونه استرس‌های والدینی حمایت کرده و به بهبود عملکرد خانواده‌ های کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کنند. یافته‌های این پژوهش در مجله‌ی Diabetic Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/stress-levels-fluctuate-among-parents-of-children-with-type-1-diabetes-92212106.html